پرورش شترمرغ چشمه
پرورش شتر مرغ نوق

 

بنام خدا                                                                    

پیش گفتار                                                                      

پرورش شنرمرغ

سالم خوانندگان  گرامی    

شتر مرغ یک حیوان بسیار نادر در ایران است که به تازه گی در ایران رونق گرفته است و نیاز به توجه مسیولان دارد که در امر پرورش شتر مرغ سرمایه گذاری  شود  .

سخن من به  خوانندگان گرامی ایست .

(چرا به این شغل رو اورد ام) ؟                       

دریه سفر به یکی از شهر ها داشتم در مسیر راه جلب توجه ام به یک پرورش شتر مرغ افتاد که برایم جالب بود که چطور شتر مرغ را  پرورش می دهند .برای اینکه بتوانم این حیوان نادر را از نزدیک ببینم با یکی از مسیولان پرورش شتر مرغ صحبت کردم که برای یک ساعت از نزدیک با این حیوان هکلی  و قشنگ  او را مشاهده کنم .

اینجا بود که جرقه ای در ذهنم خطور کرد که من هم می توانم یک پرورش شتر مرغ  داشته باشم شروع به صحبت با این مسیول  کردم اما در کما نابابری او هیچ اطلاعاتی یا توضیح مختصری در این مورد به من نداد . از ان به بعد دنبال کتاب یا هر پرورش شتر مرغی رفتم واطلاعاتی جمع اوری کردم و یک سری فیلم های مستند از این حیوان بدست اوردم که یک تجربه بسیار عالی برایم شد که تا امروز برایم اموزنده بوده است و از کسانی که مرا تا امروز یاری و اطلاعاتی به من  منتقل کرده اند کمال تشکر دارم.

رعایت بهداشت شتر مرغ:                                                           

مرحله اول: نگهداری شتر مرغ

مرحله دوم:مدفوع و ادرار شترمرغ (مدفوع این حیوان نباید پیش از یک روز در مکانی که این حیوان است باشد درپایان روز این مدفوع جمع اوری شود تا از بروز هر گونه الودگی جلو گیر خوری شود.

مرحله سوم:اب (اب مورد نیاز این موجود معمولاٌ خنک باشد و اب گرم و مانده داخل ابخوری نباشد .

مرحله چهارم: غذا (رعایت کردن وعده های غذای در روز سه بار انجام شود  .

مرحله پنجم: بهداشت (رعایت کردن واکسن و دارو هر ماه یک با تجویز دامپزشک .

مرحله ششم : محوطه (در فضای باز بودن در طول شبانه روز(24 ساعته) تابستان

و( در در فضای باز بودن در طول روز و در شب در سیلو (اشیانه) زمستان .

                                                                            مرحله هفتم :ویتامین ها

مرحله هشتم : کنترل کردن مدفوع و ادرار (ادرار به رنگ سفید باشد

مرحله نهم: ابخوری ( در حد توان مالی به صورت اتوماتیک ) سایبان که نور خورشید به طور مستقیم به ابخوری وارد نشود واب داخل ان گرم نباشد.

مرحله دهم:  سیلو (اشیانه)

مرحله یازدهم :ظروف ابخوری (استفاده از ظروف المینیوم یا ظروف پلاستیک درجه یک .

مصرف اب شترمرغ                                                            

به همراه هر وعده غذا برای شترمرغ باید اب مورد نیاز این حیوان دراختیاران قرار بگیرد.اب مصرفی باید تمیز باشد که در ابخوریهای المنیویم  یا ابخوریهای لاستکی مصرف می شودکه در انتهای رو. باید تمیز شود که برای مصرف رو. بعد تمیز باشد.اگر

بتوانیم ابخوریها را به صورت اتوماتیک قرا دهیم از همه نظر بهتر می باشد که دست انسان زیاد در این کار دخیل نباشد.مثلا مصرف یک شتر مرغ بالغ بین 10الی20لیتر در روز باشد یک ابخوری قرار می دهیم که همزمان هر شتر مرغ که نیاز به اب داشته باشد اب مورد نیاز را مصرف کند که با این کارمیتوانیم با وسیله دستگاه اتوماتیک مقدار اب مصرفی را داخل ابخوری قرا دهیم که تا موقع اب خوردن شتر مرغ دستگاه اب را در داخل ابخوری میرزد و پس از پایان دستگاه اتوماتیک اب را قطع می کند.

فاصله ابخوری و غذاخوری :

فاصله ابخوری از سطح زمین به ارتفاع 1متر الی 1.5متر از زمین میباشد که برای بهترخوردن اب وغذا راحت تر میباشد.بین ابخوری وغذاخوری بهتر است فاصله ای به عرض 2الی 3 متر باشد.

ویتامین برای شتر مرغ:

اکثر غذاهای که برای مصرف شتر مرغ تهیه می نماییم مقدار کمی ویتامین در این غذاها موجود میباشد که نباید به ان اکتفا کرد.برای کمبود ویتامین ها میتوانیم مثلا در 1تن غذای مصرفی در یک ماه ویتامینها را مخلوط غذا کرد ودر هر وعده غذای به انها دادویا میتوانیم به مقدار مصرف روزانه در اب مخلوط کرد ویا به وسلیه واکسن وبا نظر پزشک تزیق کرد تا از کمبود ویتامین دچار مشکل نشوند.ویتامینها برای رشد شتر مرغ حایز اهمیت می باشند که با کمبود یک ویتامین در بدن این حیوان دجار یک مشکل می شود که به رشد کافی نرسد و از دیگر هم نوعان خود عقب باشد و به رشد کافی نرسد ویتامینها رابرای این حیوانات نادر دست کم نگیریم وبه رشد وسلامت انان کوشا باشیم.

تخم شتر مرغ

تخم شتر مرغ  یک پوست ضخیم دارد که به اسانی شکسته نمی شود مگر اینکه با یک ضربه نسبتا سنگین پوست ان را می توان شکست و محتویات داخل انرا بیرون اورد.زرده نسبتا بزرگ ,سفیده که بیشترین حجم ان را تشکیل می دهد که وزن هر تخم شتر مرغ بین 500گرم الی 1500گرم می باشد که می تواند 6 الی 8 نفر را سیر کند  ویک غذای بسیار مقوی و خوشمزه می باشد .

شرایط زندگی شتر مرغ :

شترمرغ یه پرنده ای میباشد که در مناطق خشک , شنی,صحرا,علفزار های مسطح  با درختان پراکنده زندگی میکند که از هر نظر اب و هوا برای این موجود چندان فرقی ندارد .

اصل شتر مرغ از مناطق افریقا جنوبی, کانادا و امریکا می باشد 

شتر مرغ امریکای در ایران کمتر یافت می شود  و گونه کانادای از نوع اصلاح شده(معروف به کردن ابی)  و گونه افریقای جنوبی دراین بیشتر یافت می شود .

عمر شتر مرغ  بین(30 الی 40) سال می باشد که در بعضی از نقاط جهان سن این موجود به(50 سال) گذارش شده است .

غذای شتر مرغ:

غذای شترمرغ نکته بسیار مهم است که در اغاز و دوام بیشتر و رشد خوب این جانور در درا. مدت میتواند بر روی این موجود موثر باشد که درطی (2 الی 3 ماه )اول پرورش بسیار  مهم بوده واز نظر تلفات انان نسبت دیگر شتر مرغ های بالغ به حداقل میرساند .

شن (سنگ ریزه)در غذای شتر مرغ:

برای هضم غذای شتر مرغ در سنگدان این  جانور نیاز به مقداری  از شن(سنگریزه)  لازم دارد

شنها به اندازه ای کوچک باشند که برای شتر           (2 الی 3 ماهه) که برای هضم غذا مصرف میشود قابل بلیدن این حیوان باشد برای شتر مرغ های بالغ شنها به اندازه یک دانه برنج باشد.

اشیانه یا سیلو شتر مرغ:

برای اینکه بتوانیم یک اشیانه خوب برای شترمرغ بسازیم , میدانیم که قد شتر مرغ بلند میباشد باید اشیانه را یک نیم الی دو برابر قد شتر مرغ بسازیم  بهتر است دیوار های داخل  سیلو را از سیمان سفید استفاده کرد که قابل شستشو و در صورت نیاز ضدعفونی و سم پاشی مشکلی نداشته باشد.

محوطه :

می توان با استفاده از فنس (توری) یک محوطه بسیار محکم و امن ساخت

طرز ضدعفونی کننده سیلو:

با خارج کردن باقی مانده مدفوع و وسایلی که قابل حمل میباشد از سیلو خارج کنیم .

مرحله اول :استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده

 مرحله دوم : ابتدا از سقف اشیانه  شروع به شستن میکنیم.

مرحله سوم : دیوارها

مرحله چهارم :وسایلی  که دایم و قابل جابجا شدن نیستن  پیشتر مرد توجه باشد .

مرحله پنجم : کف سیلو که مرحله اخر است  با دقت کامل شستشو انجام شود .

توضیح :

برای سیلو های بزرگ باید از دستگاه ها وپمپ های که اب را با فشار خارج میشود استفاده نماییم و از مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده استفاده کامل کنیم  .

نظر دامپزشک:

مواد ضد عفونی کننده که برای حشراتی مثل سوسک , کنه ,پشه و ... استفاده میکن



دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, :: 20:59 :: نويسنده : مجتبی

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرورش شتر مرغ نوق و آدرس cheshmeh.noogh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 4
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1